lördag 10 februari 2018

Jag har syndat


Hallå där ute i alla aktiesparares hem. Det har väl inte undgått någon aktiesparare att börsen har gått riktigt uselt denna vecka som har varit med ett OMX 30 på minus 5.34%. Man skulle kunna säga att börsen har gått riktigt fint om man hade haft lite likvider sitta och vänta på banken för att vid exakt ett sådant tillfälle få komma in på börsen och börja arbeta på pengamaskinen man håller på att bygga upp. Är man långsiktig i sitt sparande så gör väl inte en vecka av nedgångar på ca 5% någon större fara, börsen går alltid uppåt på sikt så sitt kvar lugnt och fint i båten och sälj absolut inte, för då blir du en sådan som säljer billigt för att sedan köpa tillbaka när börsen återhämtat sig och då köper du dyrt. Mitt mål längre fram i livet ( mer exakt innan 40 ) är att låta mitt kapital ( pengamaskin ) jobba för mig och inte tvärtom, jag vill inte vara bunden till någon arbete/arbetsgivare och sälja min dyrbara tid mot pengar. Med detta sagt så måste jag erkänna att jag har köpt lite fina nya aktier till underbara priser. I föregående inlägg så skrev jag att jag måste vänta tills det kommer in pengar på kontot den 25e igen för att sedan handla. Två dagar senare gick börsen ner i två dagar till i rad och eftersom att jag har likvider på banken, både för just ett sådant tillfälle ska dyka upp men också för att jag sparar till kontantinsatsen till mitt nya boende ( mitt första riktiga egna ). Jag bor numera i en studentlägenhet.

För att summera senaste aktieköpen som genomfördes på tordagen samt fredagen så ser det ut såhär:

Hemfosa fastigheter = 8st
Handelsbanken = 5st
Investor = 12st
Assa Abloy = 6st
Atlas Copco = 3st
Latour = 6st
Castellum 2st

Riktigt fina innehav som kommer finnas kvar i min portfölj väldigt länge, speciellt Investor & Castellum som är mina två kärninnehav. Jag har också sålt alla mina Betsson aktier på deras rapportdag då den stack i höjden på förmiddagen och såldes då på 68.95:-. Mitt snittpris låg på 67:-, så en liten vinst blev det också men jag va mer ute efter att bli av med dom då jag inte gillar bolaget i övrigt, hårdare spelbolagsregler verkar vara att vänta och deras rejäla sänkning av utdelning. Därav många nya fina aktier plus en liten egen insättning, man vill ju aldrig stå utanför i sådana fina lägen och då blir det lätt att har man likvider så vill man gärna ta del av kakan man får.

Härifrån som läget ser ut exakt nu så kommer jag att inkassera minst 11.863:- riktiga pengar i utdelning för helåret, men för att sedan i slutet av året så vill jag gärna summera detta årets utdelningar till minst 13.000:-. Dessa 11.863:- som jag bara får som tack för att jag får vara en del av en hel drös med fantastiska företag, dessa kommer ju självklart att investeras på nytt så att dessa sedan nästa år genererar nya utdelningar och sådär fortsätter det. Målet som sagt är att inkassera så mycket utdelningar att jag kan sluta jobba och göra precis vad jag vill med min tid. Tid går aldrig att köpa för pengar, tid är det mest värdefulla man har.

Sidan aktuella innehav kommer nu att uppdateras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste förändringar

Hej! Nu har det skett en del förändringar här i både portfölj men också i det privata. Om vi börjar med det privata så har jag vid senast...