fredag 16 februari 2018

Börsveckan som gått

Börsveckan som gått har bjudit på väldigt mycket blåa siffror vilket kanske kan kännas lite lättnande då börsen varit lite svajig på sista tiden. Även för mig som är riktigt långsiktigt i mitt sparande så är det även för mig en lättnad på en liten uppgång. Om man ser på det från en annan vinkel så tackar jag ju absolut inte nej till en mycket lägre börs då jag får mer aktier för finare/lägre priser och därmed mer utdelning.

 Nu längtar jag tills den 25e då lite nytt kapital kommer att tillföras och nya fina aktier kommer att köpas. Just nu är jag väldigt intresserad av att köpa lite Realty Income & Johnson & Johnson mestadels pga den lägre aktiekursen som tagit mycket stryk på kort tid men också att dollarn är något lägre just nu, att dollarn står under 8kr tycker jag är attraktivt. Det tråkiga är att jag inte kommer köpa för 4000:- utan snarare 2000:-, om man ser till courtage så är det mest värt att köpa för 4000:- minst när man köper på amerikanska börsen. Det återstår att se vad det blir för köp för februaripengarna, nu som student blir det ju inte jättemycket att köpa för tyvärr, Men i vår så är det mycket utdelningar som kommer göra ett stort bidragande till portföljen. Såhär har min portfölj utvecklats denna vecka:



Som ni kan se så har portföljen repat sig en del med en uppgång på 2.29%. Jag hoppas på en fin utveckling med en liten uppgång även kommande vecka.

I rich dad, poor dad så tar han upp att genom en undersökning på ett X antal personer i Usa så skulle 44% av dessa inte ha råd med en oförutsedd utgift på 400 dollar. Det är ca 3.200:-. Det är något som jag har tänkt redan sedan tidiga tonåren att jag inte vill ha som ekonomisk situation utan jag vill ha en ekonomisk trygghet och det kan vara allt ifrån investeringar i övrigt men också ifall man skulle bli arbetslös eller bli dödssjuk. Skulle jag inte ha råd med en oförutsedd utgift på 3.200:- så skulle jag gå runt med ångest varje dag.


Hur har eran portfölj utvecklats på senaste?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste förändringar

Hej! Nu har det skett en del förändringar här i både portfölj men också i det privata. Om vi börjar med det privata så har jag vid senast...